Thursday, August 18, 2011

Malam yang lebih baik dari seribu malam...

Lagi 10 hari je...rasa nya baru semalam start puasa tuk tuk dah masuk 10 malam terakhir, malam-malam diakhir Ramadhan ini akan berlalu hari demi hari, dan adakah peluang untuk bertemu nya kembali masih ada...Pelik tapi benar, apa yeaa?? tiap2 tahun mcm tu lah rupa nya kalau di 10 malam terakhir, makin lengan masjid or surau, mana semua orang ramai2 yg hari pertama berpuasa hampir penuh surau sampai ke luar2 tapi bila 10 malam terakhir tinggal 1 saf je.

Pleaseeee jgn prasangka buruk!!! meyb diorg Terawih dekat rumah kot, Ya Allah mulia kan kaum muslimin dan muslimat yang berIman kepada Mu...10 malam terakhir ini bermakna coz setiap 1 malam adalah malam yang penuh dengan keberkata iaitu malam lailatulqadar. Kalau lah manusia boleh nampak lailatulqadar tu pasti setiap umat manusia akan bangkit dan sujud kapada Allah s.w t. sebab nikmat nya tidak terbanding dengan malam yang lain.

Teringat Tazkirah ustaz Firdaus dekat surau Pandan Indah, "kita berkerja berempas pulas untuk dpt kan duit sebab kita nampak duit tu tapi solat ada kah kita nampak hasil nya pahala pernah ke kita nampak??" terfikir kalau manusia nampak pahala dan syurga tu mesti berpusu2 manusia kejar.

Saya berharap sangat di 10 malam terakhir ni saya dpt bangun dan bersujud pada Allah....

Sumber : kawan punya...

Sahabat yang dimuliakan,

Amalkanlah doa-doa yang terdapat di dalam al-Quran untuk memohon keampunan daripada Allah SWT dan memohon rahmat-Nya dan terselamat daripada api neraka.

Doa-doa tersebut adalah seperti berikut :

1. "Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah beriman, maka ampunilah segala dosa kami dan peliharalah kami dari seksa neraka." (Surah Ali-Imran ayat 16)

2."Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka ampunilah kami dan berilah kami rahmat yang paling baik." (Surah al-Mukminun ayat 109)

3. "Ya Tuhanku berilah ampunan dan rahmat, kerana Engkau adalah Pemberi rahmat yang paling baik." (Surah al-Mukminun ayat 118)

4. "Ya Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, pastilah kami menjadi orang yang merugi." (Surah al-A'raf ayat 23)

5. "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari permohonan yang aku tiada ketahui (hakikatnya). Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan menjadi orang yang merugi."

(Surah Hud ayat 47)

6. "Ya Tuhan kami, ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya perhitungan (hari kiamat)." (Surah Ibrahim ayat 41)

7. "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Surah at-Tahrim ayat 8)

8. "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan (alam) ini sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. Ya Tuhan kami, sesungguhnya barang siapa yang Engkau masukkan kedalam neraka, sungguh telah Engkau hinakan dia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim itu seorang penolongpun. Ya Tuhan kami, kami telah mendengar penyeru yang mengajak : Berimanlah kalian kepada Tuhanmu. Maka kami telah beriman. Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami, dan wafatkanlah kami bersama orang-orang yang abror (banyak berbakti). Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan Rasul-Rasul Engkau dan janganlah Engkau hinakan kami dihari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak pernah menyalahi janji."

(Surah Ali-Imran ayat 191-194)

9. "Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahanam dari kami, sesungguhnya azabnya itu adalah kebinasaan yang kekal." (Surah al-Furqan ayat 65)

No comments:

Post a Comment