Thursday, December 8, 2011

Allah segala nya pada saya

Saya tertarik dengan satu kenyataan, "bagi mereka yang beriman, kematian merupakan penamat segala ujian".

Sangat benar, mereka yang beriman, InsyaAllah dengan rahmat-Nya akan dipermudahkan hisab mereka dan terus masuk syurga yang kekal abadi. Tiada lagi ujian, Ia kehidupan yang sangat-sangat berbeza dengan kehidupan di dunia.

Saya cuba membayangkan begitu. Namun akal manusia, sampai bila-bila pun pasti tidak menelah dengan tepat kehidupan syurga. Namun saya simpulkan dengan cara yang paling mudah, ia kehidupan yang sangat indah.


Apa yang terbaik didunia tentunya langsung tidak setara dengan apa yang bakal diperolehi di Firdaus.


Tentu sekali disyurga tiada lagi perasaan "mencemburui" apa yang diperolehi oleh orang lain. Sesekali saya terfikir, mungkinkah ada kebarangkalian mereka yang berada di syurga tahab bawah mencemburui mereka yang berada di syurga yang lebih baik?


Di sini, dunia sementara ini, manusia sentiasa melihat rumput jiran lebih hijau daripada rumput sendiri. Bola hijau (kepunyaan teman) kelihatan lebih baik daripada bola biru (kepunyaan sendiri)

No comments:

Post a Comment